-

Wednesday, December 30

mengejar pelangi.

aku berlari
mengejar pelangi
di hamparan suci
berbaur sepi

aku menari
dan terus bernyanyi
lagu puisi
rintihan hati

aku mencari
sang bidadari
tak kutemui
aku melankoli

oh pelangi
bawakan aku fantasi
warnai aku dengan ilusi
jiwa aku berimbun nafsi
kini kau tiada lagi melodi
berlagu di jajahan sunyi

aku sendiri.

Monday, December 28

terbang bersama.

kau bukan bidadari
kau bukan malaikat
kau bukan dewa-dewi,

tapi kau terbang tanpa kepak
tanpa sayap
sayup

kau bikin aku yakin
aku juga adalah angin
yang bisa terbang
melayang-layang
terawang-awang

mari sayang
kita terbang.

Wednesday, December 23

trauma kata.

kaget semasa.
seksa.

tuhan,
fasihkan aku untuk melafazkan kata itu
yang selalu kaku terkelu
yang kerap mengedu sendu

moga2 di hadapan hari nanti
aku dapat menyusuri langkah
mengorak acara pertama

bagi memenangi hatinya
berkat perkenan daripada-Mu.

Monday, December 21

pocong pondan.

sampai kapankah kau mau berkapan?

maka menjelmalah!

sebab aku tahu itu engkau
yang sebenar-benarnya engkau.

Saturday, December 19

sang pengembala hati.

memoir berbaur dalam kacuhan kopi susu semalam
statik aku merenung cawan nostalgik itu.

dia,
masih menaut aku

erat.

nyawa paling munasabah.

andai bisa kucecah langit dengan telunjuk
dan kejora bisa tergenggam dalam telapak kecil ini

nyata kau bukan lagi mustahil bagi aku

untuk aku cecah hatimu
untuk aku genggam ragamu
untuk menidak segala yang ternafikan sebelum ini

kerna engkau
nyawa paling munasabah bagiku.

Friday, December 18

tahun baru emas.

salam awal muharram.

tahniah kepada skuad bolasepak negara.
berbaloi aku tercongok di hakim tadi.
puas!

dan di sini aku minta apologi dari kalian,
jika sepanjang 12 purnama kita yang lepas,
aku ada mencarik hati dan perasaan kalian.

selamat berazam baru!

:)

Thursday, December 17

multi-level marketing.

soalan mereka selalu tanya:


1. duit ptptn dah masuk?
2. parents kau kerja apa?
3. berapa adik beradik?
4. apa impian kau?
5. kau tak teringin nak ada kereta besar, atau rumah besar?
6. kau taknak balas jasa parents kau awal2 lagi?
7. hidup kau senang tak?


dan banyak lagi soalan yang boleh buat kita rasa nak sepak mereka.




tapi bila kita cakap;


kita: aku tak berminat.
mereka: macam ni la orang melayu, bukan nak maju. bila lagi kita nak berubah.

kita: aku tak cukup duit la.
mereka: berapa kau tak cukup? biar aku tolong tambah sikit.

kita: kau cakap duit ni rolling cepat kan, apa kata kau pinjamkan ke aku.
mereka: kalau nak berjaya, kena ada sedikit pengorbanan. aku bukan taknak tolong tapi nak bagi kau merasa titik peluh sendiri. kalau kau buat macam ni, nanti budak2 bawah kau buat juga macam ni.

kita: benda ni halal ke?
mereka: kalau nak cakap pasal halal haram, baju yang kau tengah pakai ni kau yakin tak yang dia betul2 halal?

kita: aku fikir dulu la nanti. bukan senang nak melabur banyak2.
mereka: kalau aku, aku join je terus. peluang macam ni tak boleh lepas. nanti kau dah tengok orang tu kaya lebih cepat dari kau. tak rugi ke?

kita: apa yang kau dah dapat daripada ni?
mereka: tengok aku punya payment slip ni. aku dah pakai kereta besar. tiap2 bulan aku bagi duit kat family aku. *muka riak*

kita: aku tak percaya benda ni.
mereka: ni haa. tengok katalog ni. mereka ni dah berjaya disebabkan benda ni. *sambil telunjuk ditonyoh atas muka pioner syarikat mereka*

kita: aku dah hidup senang. mak bapak aku orang kaya.
mereka: sampai bila kau nak menghabiskan duit parents kau? usaha sendiri lagi nikmat beb!

kita: aku tak ada masa la nak buat benda2 macam ni.
mereka: kau jangan risau. kau join je. biar kami yang jual air liur kami. kau cari orang je.

kita: aku tak sanggup nak hilang kawan.
mereka: kau jangan risau. kawan2 yang macam tu tak berguna pun. mentaliti mundur. bila kau join benda ni, kau akan dapat ramai lagi kawan.

dan banyak lagi yang mereka dalihkan.






eh aku malas nak cakap banyak lagi lah.
penat. bosan.


aku ada baca artikel menarik di satu web ni.
bacalah. seronok :)


kalau kau kawan aku, tolong jangan ajak aku buat benda2 ni ok.
sebab aku tak sanggup untuk lempang kawan aku sendiri.

dan aku pernah hilang kawan disebabkan benda ini.
disebabkan sifat kegilaan terhadap harta benda.

bodoh.

Tuesday, December 15

buat teman di kuantan.


bertemu kita dengan indah
bersama kita dengan bahagia
berpisah kita dengan damai

walau apapun mendatang,
kita kawan sampai mati.

sampai aku mampus.

Saturday, December 12

suka-suka.


kau bilang bila kita tengok bulan yang sama,
rindu akan hilang
lenyap terlesap

namun bila aku lihat muka bulan
aku membayang kawahnya
mirip wajahmu
persis bintik pipimu
seakan jua parut chicken-pox kau 5 tahun lalu

gimana aku bisa luluhkan rindu
sedang wajahmu mengundang sendu
lalu dibawanya aku ke lembah syahdu

gimana gitu?

Wednesday, December 9

pertama kali.


tatih kali pertama
cakap kali pertama
belajar kali pertama
cinta kali pertama
gagal kali pertama
tangis kali pertama
sakit kali pertama
sembuh kali pertama

berjuta lagi detik kali pertama yang kita akan ketemu
tak kira manis atau pahit
memoir itu akan terlenyap
bagai pasiran yang tertiup
di tepian laguna kenangan
bersama angin yang menghembus

janganlah kecewa
jika kali pertamamu
tak cukup memuaskan nafsimu
kerana manusia itu diberi banyak peluang

dan demi itu
kita terus hidup.

Tuesday, December 8

antara sebab saya tidur pukul 4 pagi semalam.


:)

hari ini cerah.


aku belajar bergitar siang tadi.
elly yang tolong ajarkan. rasa seperti melecet di hujung jemari kiri.
sakit.
di petangnya pula aku bermain bola di padang.
sempat juga berkenal dengan dua sahabat baru.
akram dan afif, dua2 student uia.
tak sangka akram ni ex-schoolmate wan mohd azlan shah ketika sekolah rendah.
dunia punyalah besar, tapi masih berkenalan dalam lingkup dimensi yang serupa.
esok mereka ajak aku main lagi.

rasa sangat mengujakan hari ini.
dah mula ketemu sama keseronokan yang bisa menampal lopak bosan dek hujan yang selalu jatuh sebelum ini.

:)

Monday, December 7

senteng.


bumi dah mula menyenteng
dan segala apa yang kau nampak
juga bersandar pada alam yang kau ilusikan
bersama salah aku lalu
bersama sampah aku dulu

aku
kau siniskan dengan pandangan
berdarjah paling serong
berpaksi segala omong
bual aku bagimu kosong

beri aku peluang
bila mana kau telah terstabil
berpijak pada emosi
tanpa amarah di sisi.

Saturday, December 5

ingin jua aku pekik.


perempuan
fasihkan aku 'tuk berdeklamasi
mana satu bunyinya pelik
dan mana satu bunyinya jelik

kaulah paling arif dalam memberi definisi suara hidupmu

maka aku masih tolol mendeskripsi bahasa nalurimu.

Thursday, December 3

asterik bulemik.


kau boleh andaikan aku cuma gimik,
bila mana aku lebur di dunia kosmik.

aku, izzat, elly dan fatin di bumbung kuantan.






kalau nak tengok lagi, sila klik di sini.


p/s: sampai saat ini aku tergelak bila tengok gambar nur kasih tu. :D

Tuesday, December 1

pastel pelangi.


tujuh warna pelangi tak semestinya terbit setelah hujan.

tapi kamu boleh lakarnya di dinding jiwa.
dan warnainya sendiri dengan warna2 pastel imagimu sendiri.

biarpun palsu,
bagi aku sudah memadai tuk menampal lopak2 gelisah dek terpaan riuh hujan itu.

bergembiralah!

:)

kunolistik.


dikatanya aku kuno untuk bertanya soalan lapuk.
tapi bila aku berlawak (walau tak jadi) mengatakan dia kuno sebab tak ada blog,
dia terus bertukar mood sombong.
reply sekadar cukup syarat.
satu patah demi satu patah.
bila ditanya kenapa dia jawab tak ada apa2.
dia ingat aku ini apa?
kepala hotak lu tak ada apa2.

banyak orang add aku di facebook, tapi gelintir sahaja yang menegur.
eh aku bukan desperate untuk kenal kau, aku cuma mahu cari kenalan baru.
kenalan yang betul2 boleh buat kawan.
aku cuba untuk menegur orang yang tidak aku kenal di facebook,
biarpun mereka yang mula add aku.
tapi bila ditanya kenapa add aku, mereka jawab, sengaja.
suka2.
dunia kuno mana aku hidup sekarang ni?
palat!

masa cuti ni aku ada azam untuk cari beberapa kenalan baru.
cuba tegur mana2 orang di facebook.
tapi tak ramai yang mahu beri respon.
mungkin mereka sibuk.
tapi ada juga sebilangan yg sangka aku ini lelaki tipikal laman sosial.
lantas sesal tersusul setelah itu.
haha.
lantak kau lah pelancau.

oh ok. siapa2 yang tegur aku, tapi aku tak respon, aku minta maaf.
aku mungkin agak celaru dan sibuk dengan hidup kebelakangan ini.
tapi aku sedia untuk tambah kenalan baru.
bila2 masa, tegur sahaja aku.

dan,
kepada followers yang aku tak berapa kenal,
kalau boleh cari lah ruang supaya kita boleh jadi lebih rapat.
bersahabat.
aku ini bukan manusia yang tinggi hidungnya.
jadi jangan lah risau.
sama2 kita berkongsi rasa di sini.
okay!


p/s: kalau lelaki tu aku kurang sikit nak bertegur. tapi jangan dianggap aku ini kaki betina, mungkin ada pengalaman yang kurang senang dengan lelaki ini buat aku berhati-hati untuk menyapa. faham2 lah kalian ok. ;)

Monday, November 30

29 november 2009.







berbekal nikon d60, aku menangkap detik-detik siang tadi.

klik sini untuk lebih gambar di facebook aku.

Sunday, November 29

dulu berlalu.


berpalitlah pada luka dulu
biar tak tertaut lagi sumpah percaya lalu

kau dan aku
dua jiwa yang kini berpiatu.

Saturday, November 28

bosan.


masih mencari keriangan di kuantan.
cepat2 lah berlalu musim tengkujuh.

Friday, November 27

salam korban.



selamat hari raya aidiladha dari aku.

maaf tulus ikhlas lahir dari hati hanyir ini.

:)


Thursday, November 26

tak perlu tanya ke mana hilangnya aku.


dan bila matang dipertutur di bibir jari yang menaip
berdoalah seolah kau punya ilmu paling dalam
supaya kau lebih arif mentafsir lelaki
bersama definisi yang tak terbatas nafsi.


p/s: kadang kata aku tak tertuju kepada semua. tak juga tertuju kepada kamu. mungkin jua tertuju kepada seorang yang bukan kamu.

Wednesday, November 25

jalang.


kita pernah berhangat di bawah gebar yang sama
berintiman tika malam menyuntuk
berkongsi nikmat di balik katup alis
sehingga ke muara fajar pagi

dan bila tadi
aku menerobos masuk pintu kamarmu

kau
memana aku
memaku aku
yang melihat kau berseranjang bersama tubuh asing
tanpa menghiraukan ruh aku berlegaran di situ

kau
mematikan aku
buat kedua kalinya.

Wednesday, November 18

di sisimu, sahabat.

cinta menyongsang masuk dalam dua jasad
memanah halus tepat ke hati
berilusi bersama fantasi
bawa jauh dari segala realiti

manusia
lahirnya kerana sayang
zahirnya untuk sayang
takdirnya untuk seorang

tapi bukan untuk disongsang.


tapi bagi setiap rasa itu siapa mampu menghalang?
siapa yakin rasa itu akan hilang?
dan siapa mahu terus berjalan pulang,
sedang hari masih siang?


kehadapan sang pencinta songsang
berdoalah
satu hari kau pasti belajar untuk menghalang
satu masa rasa itu pasti hilang
dan kau akan terus pulang
bila hari belum sempat malam.

berdoalah.

Tuesday, November 17

di sela yang terkaku.

sudah lama aku tak blogging.
hampir seminggu rasanya.
cukup lama bagi aku yang dulunya setiap hari mengemaskini blog ini.

ada juga aku kadang2nya rasa seperti syok sendiri.
menaip panjang2. meleret-leret.
dengan harapan ada orang yang ramai membaca.
walhal sebenarnya tak ramai pun yang datang melawat.
inikan pula mahu membaca.
biarlah. lupakan.

bila aku berhenti seketika dari menulis di blog ini,
tak ada orang pun yang bertanya ke mana perginya aku.
tampak seperti tak ada orang kisahkan aku.
biarlah. lupakan.

sebenarnya blog ini sudah lama terbiar bukan atas sebab rajuk aku (tak wujud pun sebenarnya),
tapi aku sibuk dengan sesuatu yang lebih penting.

nak tahu apa?




sebetulnya aku sibuk mengemaskini kehidupan aku.


tunggulah.

:)

Monday, November 9

bintang di pucuk langit.

andai aku mahu gapai bintang di pucuk langit,
ada antara kalian mahu mendukung tinggi aku ke sana?

Saturday, November 7

untuk cinta yang tertinggal di shanghai.

simfoni lalu masih bergemersik dalam jiwa
angin itu
debu itu
dan salju itu

masih berdingin di sampingku;

ketika pesta lalu
di keramaian yang bertempiaran keliling aku
kelibat mayamu muncul
di celahan himpunan jasad picisan
kau seolah-olah 'hidup' di situ
bernyawa
di kota raya yang biasanya bingit
jadi sunyi berkedap di cupingku
gelumang manusia lumpuh
perlahan kemudiannya kaget
angin berhenti mengorak
awan tak lagi berarak
hanya kau dan aku
terus bernafas
bersatu

untuk rasa cinta yang aku tinggalkan di shanghai,
damailah engkau di situ
bersepilah segala tempik hati lalu
bernyamanlah amarah jiwa dulu
amanlah dalam kalbu


aku
tak punya lagi awan
tak punya lagi bintang
tak punya lagi bulan
tak punya lagi salju


cuma yang tinggal,
rindu.

Thursday, November 5

20000.

semasa aku datang melawat,

kemudian aku refresh,

kalian,
sila datang lagi.
terima kasih.
:)

Wednesday, November 4

muhasarawak.

kalau2 esok kita tak mampu lagi menghirup udara,
kalau2 esok angin monsun sangkakala bertiup dari langit,
kalau2 esok kita kaku, dengan mungkar yang berat di buku.

kalau2 itu,
gimana?

Tuesday, November 3

promo.



republikhearttee.blogspot.com

24 helai lagi untuk kalian beli.
aku nak makan.
perut kosong.
tolong.

(bohong.)


:)


sila baca blog faizal sidek, dan komen. beliau sangat berduka cita kerana tak ada orang komen di blog beliau.

Monday, November 2

hujan.

seperti sang hujan yang lebat meriuh
seperti titis2 kuncunya terewang jauh

sepertinya juga raga aku merebah jatuh

rapuh.

Sunday, November 1

konserto malam itu.

di masih keramaian puak anti-mongos
bermelodi denting piano menyeru bintang rebah
dengan degup drum yang bernyawa pada setiap pukulan
berserta desingan gitar pop membelah siuman malam itu
lalunya vokalis ulung memukau sekalian iblis menunjuk langit
segala umat beraksi separa meta
khayal di setiap kinja
mabuk di setiap hambur
ekstasi di setiap laungan intonasi
maka seluruh ruh berlinyap
tertiup angin neraka
lesap.

dan di sedang kerenyaian itu
aku bukan lagi aku.

Thursday, October 29

hey budak hingus.

sampai bila kau mahu berhingus?

sampai bila otakmu mahu berlendir mukus?

sampai bila kau mahu berperangai tikus?

sampai otakmu lupus?

sampai hidup kau hapus?


sudah-sudahlah.


Wednesday, October 28

dua bungkus roti tambah dua lagi.


ada kisah seorang lelaki ini,
tidurnya sepanjang hari, cuma berlegar di ruang maya mimpi dan igau.
terlalu banyak bahana yang bermain di pemikirannya, lantas dia pejam untuk bebas dari bingar itu.
nyenyak dari taufan masalah.
tapi tidurnya bukan cuma atas alasan itu,
dia sebenarnya berlapar.

dia telah terjaga dan bangkit seketika, kala terik suria menegak di kepala.
dia mengambil bungkusan pos yang dikirim oleh seseorang yang dikenali jelata.
lalu kemudian digogoknya beberapa keping syiling untuk membeli roti.
dua bungkus roti dibelinya.
dan di setiap kunyahan itu, dia merengus rakus.

di petangnya, tatkala mentari memudarkan cahaya di muka bumi,
dia menyepak bola bersama taulannya.
sudah menjadi tradisi mereka saban hari.
yang dipanggil ramai, yang datang menyahut,
cuma empat orang.
bermainlah mereka di tanah lapang itu beserta sebiji bola yang baru diisi anginnya tengahari tadi,
sehingga dinihari.
dia teramatlah penat, sambil berlapar.

malamnya dia tidur.
mungkin penat, mungkin juga lapar.
atau mungkin mahu hindar dari segala akalan sumbang tentang perawannya yang pergi meninggalkannya.
maka berkaburlah bencana duka pabila ia lelap.

dia terjaga lagi ketikanya ada taulan sedang menggoncang pintu.
lantas ia bangkit, lalu mandi.
perutnya berkeroncong, perutnya kosong.
lalu dia menapak ke markas, mencari hiburan di malam hari.
kerana penat menggonggong perut kosong itu, dia tersadai di kerusi markas.

berkatalah ia kepada seorang sahabat yang kebetulan juga ingin berpesta di situ,

"aku laparlah. aku makan dua bungkus roti sahaja hari ini"
"kenapa kau tak makan? kau nak kuruskah?"
"bukan, aku segan. di hujung purnama ini wang kertas aku telah singkat. yang tinggal timbunan syiling yang aku simpan sebelum ini"
"habis tu kenapa tak guna saja syiling itu?"
"aku segan lagi. kerana sudah dua hari aku beli roti guna syiling di situ. mereka memandang aku runcing seperti aku ini papa kedana"
"mari sini aku belikan untuk engkau. berapa kau mahu?"
"dua, cukuplah untuk hari ini. sekejap aku ambil syiling di bilik"

sejurusnya sahabat itu mengagihkan bungkusan roti itu kepadanya, dia merakus lagi mengunyah lumat2 roti itu. jelaslah dia paling lapar.

Tuesday, October 27

si kurung putih XIV (finale).

hembus
hela
hembus
hela
hembus
hela

nafas pantas;

sudah terluah segala rasa yang sempat
reda sudah jantung yang menembak darah di muncung aorta (yang sebelum ini laju2 deraunya)
selembah harapan aku galikan
walau sehingga kini masih berlohong
aku pasrah.

begitupun
memori dulu masih menempik di minda;
di setiap kelip alis yang mengatup iris, aku lihat kamu
di setiap hela nafas, aku terbau parfum kamu
dan di setiap hembusan angin yang melintas di cuping aku,
aku masih dengar hilai tawamu.

aku acukan pistol di pusat dahi
mahu menembak pangkalan memori denganmu
biar lenyap, biar pupus;
padahal picunya aku tak tertarikkan,
cuma berdaya menyentuh sahaja.

sudahlah sudahlah
yang lepas biarkan lepas
hari ini mulanya hari baru
kita berkenalan semula, ya.


kita,
kawan.

***

"hai nama aku wafi, aku pernah lihat kamu di kelas audit dulu"

Monday, October 26

karma.

bagaimana kita melayan orang yang sayang kita,
begitulah juga kita akan dilayan oleh orang yang kita sayang.

setimpal.

cuma kadang2, kita akan dapat dua kali timpal dari itu.
lagi sakit,
atau lagi bahagia.

Sunday, October 25

pasta kasta.

aku mahu peluk seluruh rasamu
mendakap detik sendumu;

untuk yang telah hilang
untuk yang telah musnah
untuk yang pernah diratapi
untuk rasa sunyi yang serba menghimpit
dan untuk hari-hari yang taat menyiat ragamu.

aku terlantun kepada kamu
kau ragut hati miskin ini sedikit demi sedikit
bersulam bebenang rindu kepadamu
menggumpal rasa yang semua orang ingin rasa
suka aku kepadamu

tapi
aku
tak mahu melanjutkan kemahuan ini,
tak ingin aku melabuhkan rasa ini keatasmu

kerna kita
punya jurang kasta paling dalam.
cukup untuk buat aku lemas dan mati bersama kamu
maka sesak aku mencari nafasmu.


p/s: pasta kasta telah lama aku masak untuk seseorang. cuma baru hari ini aku letak di sini kerana pasta kasta sudah pun basi tak dimakan. sila2. boleh rasa. :)

the rival.

tonight,
liverpool versus manchester united.

klik sini untuk dapatkan mood penyokong man utd.

:)

Saturday, October 24

si kurung putih 13.

biar ini kali ketiga belas aku tulis tentang kamu,
aku masih rindu kamu.


aku bahagia bersamamu di tiga belas.
kau telah melakar satu bentuk hati di dadaku.
kadang sakit, kadang cantik.
suka sebenarnya. *senyum*



aku harap mentari esok lebih terang untuk aku melihat kamu.

Friday, October 23

rubik punya kiub.


video


:)

salingan kita.

kita;

saling percaya,
biar kita saling menipu

saling cinta,
biar kita saling curang

saling kasih,
biar kita saling tak suka

saling mati,
biar kita masih hidup.

Wednesday, October 21

tanggal 21 oktober.

dengan ini di isytiharkan bahawa sesi persekolahan aku tahun ini telah tamat pada siang tadi.

makanya aku harus bersedia awal untuk peperiksaan akhir nanti yang akan bermula dan berakhir pada 11 november.

kelongsong ilmu aku masing kosong. aku takkan tembak guna peluru kapur kabur lagi.

selamat maju jaya kepada aku sendiri.

:)

Tuesday, October 20

saja mahu cerita.

1. aku boleh imbang hockey stick di dagu lebih dari seminit.

2. aku pernah jadi solo nasyid ketika sekolah rendah. suara bukan sedap sangat pun.

3. juga pernah memenangi tempat ketiga dalam peraduan bayi comel dalam majalah anjuran pureen.

4. aku peroleh 9A dalam spm. tapi satu A pun tak guna sebab aku sangat lembab sekarang.

5. pernah mewakili sekolah dalam bolasepak di posisi centerback sebagai stopper.

6. semasa sekolah rendah aku sangat manja. selalu menangis di sekolah akibat dibuli.

7. boleh menyelesaikan rubik's cube dalam masa seminit lebih. ok lah tu dari tak reti.

8. pernah patah tulang di lengan kiri semasa umur aku 3 tahun. parut masih jelas terpampang.

9. aku meminati matematik. setiap kali ujian aku mesti target untuk dapat seratus per seratus.

10. aku belajar photoshop ketika aku di tingkatan 3. eksplorasi sendiri lebih banyak membantu daripada bertanya orang lain.

11. aku pernah mewakili mrsm muadzam shah untuk kawad kaki ketika perkhemahan kadet polis mrsm semalaysia. menjadi johan setelah perik lelah kami berlatih dengan polis sebenar.

12. juga pernah bermain chess untuk maktab. tempat kedua dan ketiga diperoleh dalam masa dua tahun berturut.

13. keluarga aku pernah tinggal di sabah untuk satu setengah tahun.

14. ex aku juga orang sabah. kami juga pernah berhubungan secara serius selama satu setengah tahun.

15. tahu serba sedikit tentang silap mata.

16. tak minat membaca tapi suka mencari ilmu.

17. aku tak makan seafood.

18. ingin belajar bahasa isyarat supaya kelak dapat meniru dalam ujian tanpa tertangkap.

19. aku juga reti untuk mengimbang diri di atas kerusi dengan hanya dua kaki mencecah bumi. rekod terlama melebihi tiga minit.

20. imbang buku atau bantal yang terpusing di atas telunjuk juga menjadi kemahiran aku.

21. banyak imbangan yang aku mampu buat. tapi imbangan duga tak termampu aku selesaikan walaupun aku pelajar perakaunan.


p/s: perkataan pernah diguna dengan kerap. mungkin aku rindu sebilangan dari perkara2 di atas. :)

Sunday, October 18

hipokrasi basi.

selalunya

masuk kandang kambing mengembek
masuk kandang lembu menguak

tapi aku

masuk kandang mana2 pun aku tetap sama
aku akan menjerit, melolong, membisik, memekik
masih berpusing pada norma yang serupa

aku
manusia
tanpa hipokrasi
basi.

Saturday, October 17

iklan kereta tangan kedua.









Iswara Aeroback 1.5i (Auto)
1st owner -year 2000
new sit cover (red & black)
new sport rim (gold)
new tyre (2009)
new paint (metalic black 2009)
mileage 160000
*price: best offer (cash)
contact person : faris (012-2712810)

Wednesday, October 14

ini tentang betina.

(peringatan, entri kali ini mungkin mengambil masa sehingga 3 jam jika anda pembaca lembab. dinasihatkan untuk bancuh kopi dahulu, dengan biskut kering tersedia untuk dipatahcicah demi santapan kalian)

(entri ini tak bermaksud untuk mendiskriminasi kaum jantan. kalian semua boleh baca.)

hoi semua betina, aku nak cakap sesuatu.
aku cakap tentang pengalaman aku.
kalau tak suka, boleh marah.
kalau betul, marahlah juga.

aku kategorikan betina kepada empat.
betina murah, mahal, tak laku, dan biasa2.
aku pecahkan kepada empat ini, atas sebab perilaku mereka jelas dapat dibezakan dan cara untuk mengambil hati betina2 ini juga berbeza.

betina murah.
kalian pun tahu bagaimana betina jenis ini.
desperate, suka bersosial, mudah jatuh hati, dan juga mudah melompat ke hati yang lain.
betina jenis ini cenderung untuk bergedik dan bahasa yang digunakan juga selalunya bahasa gedik.
"u na kol i kew? bilew? maloo arh uuu."
"hihi. ane la shaye tao awk shukew kat shayee"

mengjengkelkan. meluat. hak tuihh!
satu lagi, mereka kerap menaip sesuatu ayat sambil jari kelingking atau jari manis menekan kekunci shift di keyboard.
aKu puN taK FahAm MeNgapA mEreKa peRlU mEnaIp sEbeGinI ruPa.
aku nak taip sikit macam kat atas ni pun susah kot. eee!
oh, betina ini mudah saja untuk jatuh hati dengan anda (jika jantan).
setakat nak minta nombor tu mudah. petik jari memang tak dapat.
kalian perlu berlagak macho, dan jalan tanpa pandang mereka.
mereka sendiri akan beri isyarat dan setelah itu anda akan membuka laluan sendiri untuk dapatkan betina itu.
kalau bernasib baik, tak payah buat macho pun takpe.
betina paling murah ini yang sendiri tinggalkan nota kecil terkandung nombor mereka.
senang.
bangang.

perempuan mahal.
ada dua, mahal tanpa kualiti dan mahal dengan kualiti.
mahal tanpa kualiti ini bergaul dengan betina mahal berkualiti.
mereka takkan melayan sesiapa kecuali jantan itu betul2 menarik perhatiannya.
perempuan jenis ini selalunya keseorangan.
jantan yang dihajati tak dapat2, jantan yang berhajat dengannya berduyun tak dilayan.
bila sunyi, mereka akan post status di facebook, yang berima sedih dan sepi.
maka setelah itu jantan2 tipikal laman sosial itu pun akan komen.
betina ini takkan reply. kalau ada pun sepatah dua.
jual mahal walaupun nilai betina ini telah mengalami depresiasi.
di atas tangan-tangan yang lain, perempuan mahal dengan kualiti ini yang terbaik pada pandangan aku.
betina ini tak semestinya kaya, atau cantik, kerana itu tak menjamin apa-apa dalam perhubungan.
betina ini sukar untuk didapatkan, hanya jantan bernaluri jantan sebenar dapat menarik bebenang hati mereka untuk disulam ke jantung anda.
betina jenis ini bersifat happy-go-lucky walaupun hidup tanpa jantan.
mereka ada teman2 sendiri, dan bila sedih, mereka ada cara sendiri untuk melepasluah rasa itu tanpa perlu beritahu semua orang di laman sosial.
aku suka lihat wanita jenis ini.
berkarisma. tapi aku tak selayaknya dengan mereka.
bukan setakat tak ada karisma, keris pun tiada. haha.

seterusnya, wanita tak laku.
di sini aku ingin ingatkan kalian, apa aku tulis ini adalah realiti berdasarkan pengalaman aku sendiri.
jika anda rasa anda tergolong dalam kategori ini, jangan baca.
dinasihatkan sekali lagi, JANGAN BACA.
ok, sampai sini saja anda boleh baca.

publisiti tak dapat menjamin hidup betina ini.
betina jenis ini, bukan tak berkualiti, tapi kurang.
bersifat sederhana dengan keadaan fizikal yang tak menarik perhatian jantan.
tak pernah atau kurang bersosial.
banyak menggunakan masa lapang untuk membaca buku atau tidur.
selalu diperlekeh oleh teman, tapi betina ini tetap sabar.
rasa mereka tak terluahkan, tapi sebenar-benarnya hati mereka meronta.
menangis tanpa suara. tanpa air mata.
kebiasaannya betina jenis ini kalau ada pun tak menyusahkan, kalau tiada pun tak terasa.
tapi betina ini jangan sekali dipandang rendah, kerana dengan sekelip mata betina ini boleh berubah.
jangan terkejut.
hanya mata yang benar2 melihat dapat menembus hati mereka, lalu melihat keindahan sebenar mereka.

seterusnya betina biasa2.
kalian pun boleh tahu sendiri.
aku berpendapat kalian mesti berharap kalian adalah yang biasa2 setelah baca semua yang aku carutkan di atas biar pada mulanya kalian berharap untuk jadi yang mahal.
tak ramai betina mahal, tapi kalian boleh cuba untuk itu.
aku dah malas nak beri deskripsi betina biasa2 ini.
penat menaip.
entah2 tak ada orang pun baca semua yang aku tulis ni. haha.

sekian saja dari aku.
boleh marah2 aku selepas ini.

bye2.

p/s: si kurung putih tak termasuk mana2 kategori sebab dia dah masuk laman hati aku.

pencukaian.

pagi tadi ujian untuk kertas pencukaian (pelik bunyinya).
hebat. aku macam boleh jawab.
yakin. tapi dulu masa aku fail pun sama je.
yakin juga. haha.

aku betul2 nak dapat A untuk subjek ni.
semester depan dah degree.
kena jadi multi rajin dari sekarang.
tak boleh malas2 dah. haihh.

sampai situ saja pantun keluhan aku.

:)

Tuesday, October 13

hari terbaik dalam hidup adalah hari aku mati.

di sekalian hari yang mendakap nafasku
aku berazam agar hidup aku lebih baik dari sebelumnya
supaya kata aku lebih indah
senyum aku lebih ikhlas
langkah aku lebih teratur
akal aku makin matang
jiwa aku makin tenang
hati aku makin suci
gerak aku lebih tersusun
pandangan aku lebih jauh
dan amal aku jauh lebih bagus dari semalam.

sekalipun hari ini aku mati
biarlah hari ini jadi hari terbaik dalam hidup aku.

Monday, October 12

si kurung putih 12.

kau takkan tahu apa aku rasa.
kau takkan tahu apa aku fikir.
kau takkan tahu apa aku buat.
kau takkan tahu bila masanya aku suka.
kau takkan tahu bila masanya aku duka.

biarlah kau tak tahu,
aku harap kau cuba selam lautan rasa aku.
sekurangnya cuba.

cuba.

fakta fesbuk.

(aku bagi amaran awal2; apa yang kalian akan baca ini adalah sampah semata2. boleh diangkutbaca tapi jangan simpan di memori, takut2 busuk kohong pula minda kalian kelak.)


di facebook, aku suka menambah kawan.
dan pada masa yang sama aku juga ada terima rayuan tambah rakan dari mahkluk maya siber lain.
tapi sebenarnya aku tambah dan terima kadangnya bukan sebab ingin berkenalan pun,
cuma bila profil mereka disulitkan,
jadinya tak dilayakkanlah aku untuk melihat foto2 mereka yang lain.
mengempunan aku sendiri.

gambar profil nampak hot, jadi aku pun eager lah untuk lihat foto2 berikutnya.
kebiasaannya hot chicks lah yang selalu guna private profile.
mereka menggunakan taktik ini sebagai strategi untuk memiliki sejumlah rakan yang mengagumi mereka atas sebab mereka hot.

aku selalunya tertipu dengan taktik ini.
pakai shades, bibir mungil muncung, mekap litup segala ibu jerawat, dan gambar pun diedit supaya nampak cantik dan menawan.
walaubagaimanapun hakikatnya, mereka langsung tidak hot.

dah lama aku perhatikan senario ini, dan akhirnya aku telah mengenalpasti beberapa taktik yang selalu digunapakai untuk mengatup keburukan mereka di samping menganggunkan rupa mereka.

  1. gambar cuma fokus kepada muka. taktik ini selalu digunapakai untuk melindung lemak2 ekstra pada badan mereka. dan sebab itu, cuma muka digunakan sebagai pelaris.
  2. gambar tanpa dahi. khas untuk wanita berdahi luas dan jendul, mereka menggunakan taktik ini bagi melindungi dahi mereka yang terancam dengan cemuhan luar.
  3. foto separuh muka. mungkin kerana tahi lalat atau parut yang besar di sebelah kanan muka, hanya bahagian kiri yang ditonjolkan.
  4. gambar hitam putih. tona kulit yang tidak memberangsangkan merangsang mereka untuk menggunakan grayscale mode bagi mengelakkan kecelaruan warna di situ.
  5. gambar beramai-ramai. purata manusia dalam satu gambar bagi seluruh album mungkin lima atau enam orang. hal demikian mungkin terbit dari perasaan rendah diri atau ingin meninggi diri dengan cara menggunakan foto yang melibatkan mereka dengan wanita yang hot selayaknya.
  6. gambar shot dari atas. taktik paling digemari ramai. berfungsi sebagai alat menguruskan badan (cuma dalam gambar). dipercayai ilusi mata paling berleluasa di fesbuk.
  7. foto orang lain digunakan untuk tiket promosi diri sendiri. mereka langsung tak ada harga diri. bukan setakat copy-cat, mereka juga copy-dog, malahan copy-pig jua.
mahukan lagi? aku dah malas menaip. kalau mahu tahu lebih lanjut kita boleh berinteraksi secara langsung di masa2 yang kita lapang. kajian ini cuma sekadar suka2. tak ada niat untuk menjatuhkan mana2 pihak. sesiapa yang terasa tu aku minta maaf sangat2.

jadi,
jadilah diri anda sendiri.

:)

Sunday, October 11

nani oh nani.

aku tak tahu kenapa tuhan ciptakan mamat ni.
apa hikmah pun aku masih kabur.
mungkin dia pun tak ingin dijadikan begitu.

nani tanjung,
aku ucap selamat menyepak bola.

majulah sukan untuk man utd.

Saturday, October 10

si kurung putih 11.

bila ada selumbar menggusar kamu
teriakkan kepada aku,

dan bila ada duri mencarik jiwamu
berikannya kepadaku,

aku adalah sukarelawan
yang sentiasa ada untuk menyembuh kamu.

Friday, October 9

antara rokok dengan perempuan.

di asia cafe;
hajar : kalau diberi pilihan, antara rokok dengan perempuan, yang mana you pilih?
aiman : err. entah. dua-dua tak boleh?
hajar : pilih satu je.
aiman : hmm..

aku mencelah.

"kalau aku lah kan, aku akan pilih rokok, dan seterusnya aku akan pilih perempuan yang tak banyak soal pasal ni."


p/s: aku tak merokok.

Thursday, October 8

ekstasi asmaraloka.

berkelambu
belum sempat pudar merah inai di pucuk jemari
tergenggam saling bertangan
pesona lilin2 merah diatur kemas berderet
surih rona berjiwa mengolah di setiap penjuru
menyaksi hangat malam di bayangan tirai kamar
bersorak menguja dalam kesunyian berkedap
nafsu menjalar merentasi ruangan aroma ghairah
merangkai cinta jalinan setahun lalu

dan sampai malam ini
bisik halus di bibir kebas
senyum terangkul puas
bebas

satu di surga asmaraloka.

Wednesday, October 7

lelaki tipikal laman sosial.

lelaki ini
egonya tinggi tak terlihat
tapi mentalitinya murah amat
semua wanita cantik dia mahu
bila tak dilayan buat tak tahu
masih menegur tanpa malu
macam apple juice dengan kuih bahulu
kepala hotak lu!

kalau dah disampahkan
takkan lah kau tak perasan
tak payah nak berangan
cuma memalukan kaum lelaki
berlagak macam puki
kan dah kena maki

di facebook kau lah romeo
di myspace kau lah hero
di friendster kau lah macho
di tagged pun kau lah yang mengucap helo
biar kau tahu realiti sebenarnya kau zero
"hi u ni hot la. nak number bleh??"
"bila i tgk u, i tak boleh tidur. serious."
"setiap kali terbayang u, i akan tengok langit"
"hihi, u ni cun la. dah ada bf?"
"dah makan? kalau belum saya nak belanja? =P "
"hey gorgeous, comment my pics k, takmo sombong2 tauu"
"macam pernah nmpk u b4 dis. plzz reply ok"
"i dah lama hidup sorang, u sudi tak kawan dengan i"
ini namanya terdesak
mereka otak rabak
perangai haprak
mental berkerak

sini aku pesan
simplistikkan fikiranmu
lazimkan akalanmu
sental mentalmu

jangan jual harga diri
kerna perempuan itu hobinya jual mahal (biarlah tak hot mana pun)
dan pembelinya harus lah yang kaya
kaya yang sendiri kau boleh beri definisi

pertama, meditasi.

Tuesday, October 6

spontan.

aku menjangkakan ombak rumit yang besar akan datang,
dan aku tahu aku perlu bersedia awal, bersiap.

tapi hakikatnya aku tidak,
kerana aku tahu spontan itu lebih selari mengalirnya dengan arus takdir.

dan kerana itu aku masih di sini.
hidup.

:)

bila kau tiada di sisi.

dipeluk sepi | malam temani | aku sendiri

Monday, October 5

malas.

tak tahu nak tulis apa.
macam tak ada orang nak baca.
komen pun tiada.

malas.

Sunday, October 4

Saturday, October 3

si kurung putih sepuluh.

suraikan kebuk-kebuk resah di hatimu
jangan ada lagi wasangka ragu
percayalah aku, segenap ragamu.

aku cinta kamu.

Friday, October 2

topeng kebodohan.

aku
hidup bertopengkan kebodohan
yang tutup segala hakikat
katup semua cerdik pandai
litup segala benda yang boleh buat kau menganga

agar aku
hidup tanpa luar biasa
berjalan di bumi nyata
duduk aku bersama makhluk manusia
seiya sekata
sehati sejiwa

tapi kawan
itu tak bermakna aku bodoh
jangan anggap aku ini hampas
kelak kau akan lihat aku
kelak kau akan tahu
bila aku berdiri nanti
sendiri
tanpa topeng kebodohan ini.

Thursday, October 1

menyaksi aksi penyaksi.

awal pagi semalam aku tahan kelopak mata dari tersembam penat semata-mata untuk menonton game man utd lawan wolfsburg.

sini aku mahu cerita.
ada seorang mamat ini duduk berhampiran dengan aku, bersama rakan dia, berdua sahaja.
mereka juga peminat man utd, seperti aku, tapi aku lebih handsome dari mereka. perasan.

terus terang aku katakan aku tak suka mamat ni.
dah jadi komentator untuk bahasa malaysia kat situ.
bising nak mampus. dah lah ilmu tentang bolasepak nya cetek.
player man utd pun tak kenal. gedik lah kau nak tunjuk lagak pandai kat situ.
aku lempang tinggi2 baru tahu! huh.

dia banyak mulut.
dah lah mulut busuk.
saliva berkelat di celahan bibir.
hanyir dengan kebodohan kau je kat situ.
amek kau.

hampir setiap komentar mamat ni aku reply.
tapi dalam hati saja lah.

si mulut hanyir : rooney nak buat overlapping tu tapi tak sampai dekat giggs. smart dah tu.
aku : smart la kau ni. kau jangan aku overslapping kau dah la. itu trough ball lah cerdik.

si mulut hanyir : buruk gila muka grafite! hahahaha.
aku : buruk lagi muka kau. syndrome down.

si mulut hanyir : aku suka tengok match kat old trafford. dramatik gila. best!
aku : baru 1st half pun kau dah boleh cakap dramatik? peh. aku ingat kau ada bakat jadi komentator je, rupanya director film pun boleh. hebat2.

banyak lagi dia cakap tapi aku malas nak taip di sini. penat lah.

geram aku dibuatnya.
tapi bila aku fikir kembali, lantaklah dia nak cakap apa pun.
bising pun bisinglah.
bukan kat panggung wayang pun kan.
kita tonton orang berebut bola.
cool lah.

:)

Wednesday, September 30

gadis di imagi paling agung.

kau
permaisuri segala fantasi
yang mendefinisi
deskripsi
setiap halusinasi
aku
terbawa dengan mayamu
meniduri malamku
temani sela sunyiku
mengatur mimpi-mimpiku
ke alam paling magis
tragis

aku mahu
jadi realiti fantasimu
selalu.

Tuesday, September 29

si kurung putih 9.

hati terlitupkan rindu yang tak menampakkan kamu.
sayang aku tanpa memiliki.
cemburu aku berteka-teki.

seperti egonya aku, sang laki-laki.

Monday, September 28

pasar barter.

wanita zaman sekarang berniaga hatinya di pasar barter,
di mana wang dan kereta jadi tukaran.
kemewahan jadi timbangan.

lantas,
hati bukan lagi untuk hati.


p/s: aku dah bundarkan statement di atas kepada rakus perasaan yang terdekat. tak semua mereka adalah sama. aku tahu kaum hawa tak suka ini. maaf tersusul sebelum noktah terakhir.

Sunday, September 27

rantaian musik hati.

aku meringkuk dalam kurungan sepi.
tiada kutemu sang penjaga kunci hati.
yang bisa lepaskan segala ikatan sunyi.

aku ronta, rintih, ratap dalam rantaian mati.
menantikan hadirnya seorang bidadari.
yang akan mengisi takhta permaisuri,
di daerah jiwa sepi ini.

pulanglah.

shah alam.
jam 1400.
acad's limo.

peh.

Thursday, September 24

si kurung putih lapan.


berjuta saat kita terpisah,
beribu batu kita terjarak,
dan beratus kali imej kau terbentuk pada awan akalan aku.

aku rindu.

aku cuma boleh lihat kamu di dimensi yang kurang satu.
dimensi dua.
realistik imejmu aku mahu.
berdiri sopan depan aku.
dan berkurung putih kau senyum.

ayu.

Monday, September 21

bapak.

hari-harinya cuma mengangkang dan mengongkong.
mengangguk dan menggeleng.
memantau sekalian anjing yang mengonggong.
di jendela yang berlohong.

hari-harinya sungguh senang.
makan enak terhidang.
minumnya tak lekang.
layanan pun kencang.
seperti tiada apa yang kurang.

anak jadi hamba, bini jadi kuli.
tunjuk saja yang itu, yang ini.
yang penting puas hati.
maki hamun pun lepas-lepas.
semua orang baginya adalah makhluk hampas.

anaknya kata pada aku,
bapak ini kalau mati, lagi tenang.
tak ada lagi si berang dan si garang.
dia sudah rimas dengan keadaannya sekarang.
sudahlah bapak itu tidak sembahyang.
tika bulan puasa pun beli makan tengahari suruh orang.
orang jenis itu semua orang pun nak lempang.
sial gampang.

nanti,
kita perlu waraskan akal.
aku nasihat pada dia, kau sabar sajalah.
aku tahu, aku pun tak mungkin sabar kalau begitu keaadaannya.
tapi kita masih perlu hormat dia sebagai bapa.
kalau dah tak sayang pun kita masih perlu patuh pada dia selagi dia tak melanggar batas agama.
kau tunggu sajalah dia mati, kau akan bahagia lepas itu.
tapi makan minum kau siapa pula mahu tanggung?
ibumu?
abangmu?
atau kau sendiri ada simpanan yang cukup untuk setiap jilid hari-hari dalam hidupmu?

beginilah,
kau tunggu dan lihat saja.
aku sentiasa di belakangmu.
aku sedia bantu kamu.

bertenanglah.

bisikan bahagia.

berbisik aku pada lembaran takdir yang merangkak pada hari-hari bahagia ku,
agar diapitkan aku dengan rasa damai terinfiniti.
dan deminya aku syukur.

aku mahu hidup bahagia begini sampai aku mati.
sampai aku mati.

Saturday, September 19

si kurung putih 7.

teriakan imagimu menusuk masuk ke kotak fikiran setiap kali ia kosong.
kau muncul dalam kelibat paling indah.
ghairah.
birah.
merasuk segenap jasad, histeria aku keranamu.

biar aku terapung di daerah ternyahgraviti ini,
bersama buih-buih kantuk yang menari keliling kepala aku.

di fantasi paling tinggi.

pantun raya.

andai hati kau kukasari,
pernah kau titis air mata;
aku atur sepuluh jari,
maaf maya dan nyata.

sepurnama makan siang aku rindu,
pantas akhirnya macam tak percaya;
pada detik yang beritma syahdu,
aku ucapkan selamat hari raya.

p/s: aku tak berapa mahir berpantun. aha. selamat hari raya aidilfitri. nak duit raya! :)

Friday, September 18

kuantan.

sekarang aku di kuantan, berkatil tertiarap.
mengelap kipas ceiling pagi tadi.
bosan.

p/s: rindu. syahdu. kedu-kedu.

Thursday, September 17

puaka bangsat.

puaka bangsat itu malas menuntun si kerepot merentas batang jalan.
perimanusia lenyap.
si buta terus buta.
yang tua lantas rebah.
yang bunting keguguran.
anjing.

kita ini,
masih berbadi atau belum mula sakti bakti?

Wednesday, September 16

ringkasan aku.

esok aku akan pulang ke kuantan. menumpang arsyad.

malam ni aku baru nak cari baju melayu. jum ke jalan tar! :)

kelas aku dah habis untuk minggu ini. kelas pagi tadi cancel.

ramai yang bertanya siapa gerangan si kurung putih itu. dia, kelibat yang tak dapat aku dedahkan identitinya di sini. tolong jangan membuat sebarang spekulasi. :)

aku ada design wallpaper raya untuk aku. ingat mahu share tapi ada gambar aku. kalau nak guna ambil lah. aku bagi free. :P

klik pada gambar untuk imej yang lebih besar.

Tuesday, September 15

si kurung putih VI.

jiwa berimbun rumbai.
di laman hati berlapang damai.
kau lain dari yang ramai.
bikin aku jadi serabai.

you're the reason for me to fly high,
now i'm kissing the sky.


:)

Sunday, September 13

betina dan vincci.

lelaki.
kerjanya menghurung betinanya tawaf satu shopping complex.
mencari sepatu paling rare di dunia, konon-kononnya.
bertatah berlian palsu, gaya tali melilit betis, tumit harus enam inchi kalau boleh.
seluruh alam dia cari sepatu itu.
jarak langkah jalannya sama seperti berjalan dari kuantan ke kemaman.
semalam pun begitu juga, tapi objektifnya lain.
meneroka kebaya nyonya merah.
fuhh. marathon shopping.
semuanya kerana hari-hari terakhir sale.

tapi bila dah sampai ke 'kemaman',
yang menjadi pilihan betinanya adalah sepatu di vincci 'kuantan'.
kedai pertama yang mereka kunjung.
"kepala hotak lu lah!"
bermonolog sahaja lelaki itu.

ragam. kau tak tahu lelaki itu kakinya dah bergetar seperti handphone ada call masuk tanpa henti dalam mode silent. vibrating. model philips. getarnya sungguh luar biasa.

vincci kuantan. destinasi terakhir pengembaraan lelaki itu.
lelah dan alah.

pap! pap! pap!
betinanya mencuba sepatu dengan tiga warna berbeza.
cari warna paling serasi dengan tona kulit kaki yang gelap.
sambil berdiri. dia terlalu excited.
kerusi empuk untuk para gadis mencuba sepatu tak digunakan.
cuma jadi tempat sang lelaki merehatkan punggung dan menyental lenguh belakang mereka.
kepala lutut pun harus diservis. mungkin jua perlu overhaul.

lelaki-lelaki ini senyum sesama sendiri dengan masing-masing menghirup udara segar ber-aircond sambil mencuci mata.

nikmat.

si kurung putih V.

kita berselisih di konflik rubik berpaksi kubik.

aku, tersepit dalam kesempitan yang menghimpit.
teraniaya dengan percaya.

mungkin kita dah tiba di simetri graf kuadratik perkenalan.
di satu titik y sama dengan bosan.
satu garisan normal bagi setiap pertemuan.
yang merupakan ujian.
bernafsukan nista sebagai halangan,
dan percaya sebagai bekalan.
lalu dihujungnya kita terhumban.

sayang,
kita harus harungi ini.

Saturday, September 12

si kurung putih empat.

bila aku menggenggamsentuh jemarimu,
aku mengharap hati kau juga aku sentuhkan.
biar bergema kubah hampamu.
biar benderang kelambu resahmu.

biar aku sentuh kamu.

Friday, September 11

rigid yang mati.

dulu masa aku di mrsm, aku hidup dengan rutin yang rigid.

kalau bangkit tidur pukul 9 tu dah lewat gila. dah skip kelas.
rasa sangat luar biasa. macam skip kematian dalam final destination 4.

tapi sekarang aku dah terbiasa skip kelas.
tak rasa apa-apa. mungkin kerna aku sudah selalu mati.

entah bila aku boleh hidup semula.

Thursday, September 10

fiksyen selesema.

disembur mukus hingus berhablur ke udara.
sekalian titisan menerobos pecut melalui ruang atmosfera sempit.
menyelit-nyelit di celahan molekul terhimpit.
lalu mencari tempat melepak sementara.

rebak.

Tuesday, September 8

bersama.

lauknya lain.
makannya beza.

tempatnya asing.
atmosferanya tak sama.
aircond pun kami tak rasa.

jadi kenapa dinamakan majlis berbuka puasa bersama Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong jika begitu gayanya?

Monday, September 7

panorama cemas fajar jatuh.

bungkusan sup kosong diikat getah dengan simpulan solex.
akak tu ingat aku ada master key ke apa?

bungkusan air soya rm2 besar gedabak, nampak menggiurkan.
tapi kalau tak bagi straw, macam mana si pelahap air ni nak teguk bang?

bungkusan kuah kari ayam sampingan roti jala, tampak enak.
tapi kan akak, saya suka makan isi ayam, bukan tulang ayam tau.


air soya yang tak terminumkan dek tak ada straw itu tumpah ke lantai.
tulang ayam aku ratahkan, nasi aku telankan. air jatuh dibiarkan.

monolog aku sendiri, tak baik memaki hamun dengan perut kosong.


jadi,
SELAMAT BERBUKA PUASA SEMUA!

Sunday, September 6

si kurung putih III.

aku mahu kau tahu, aku rindu kau.

aku telah rindu kau sepuluh minit selepas kali terakhir kau melambai tinggal aku dari kotak kenderaanmu.

tapi lelaki egonya tinggi. jadi jangan harap aku mahu beritahu terus-terus, depan-depan padamu aku rindu kamu atau aku sayang kamu.

faham-faham sajalah.

:)

Friday, September 4

nak tanya ni.



kalian faham tak apa aku mencarut ni?

kalau tak faham buat-buatlah faham.

boleh? :)

dari mana mereka datang?