-

Thursday, December 17

multi-level marketing.

soalan mereka selalu tanya:


1. duit ptptn dah masuk?
2. parents kau kerja apa?
3. berapa adik beradik?
4. apa impian kau?
5. kau tak teringin nak ada kereta besar, atau rumah besar?
6. kau taknak balas jasa parents kau awal2 lagi?
7. hidup kau senang tak?


dan banyak lagi soalan yang boleh buat kita rasa nak sepak mereka.




tapi bila kita cakap;


kita: aku tak berminat.
mereka: macam ni la orang melayu, bukan nak maju. bila lagi kita nak berubah.

kita: aku tak cukup duit la.
mereka: berapa kau tak cukup? biar aku tolong tambah sikit.

kita: kau cakap duit ni rolling cepat kan, apa kata kau pinjamkan ke aku.
mereka: kalau nak berjaya, kena ada sedikit pengorbanan. aku bukan taknak tolong tapi nak bagi kau merasa titik peluh sendiri. kalau kau buat macam ni, nanti budak2 bawah kau buat juga macam ni.

kita: benda ni halal ke?
mereka: kalau nak cakap pasal halal haram, baju yang kau tengah pakai ni kau yakin tak yang dia betul2 halal?

kita: aku fikir dulu la nanti. bukan senang nak melabur banyak2.
mereka: kalau aku, aku join je terus. peluang macam ni tak boleh lepas. nanti kau dah tengok orang tu kaya lebih cepat dari kau. tak rugi ke?

kita: apa yang kau dah dapat daripada ni?
mereka: tengok aku punya payment slip ni. aku dah pakai kereta besar. tiap2 bulan aku bagi duit kat family aku. *muka riak*

kita: aku tak percaya benda ni.
mereka: ni haa. tengok katalog ni. mereka ni dah berjaya disebabkan benda ni. *sambil telunjuk ditonyoh atas muka pioner syarikat mereka*

kita: aku dah hidup senang. mak bapak aku orang kaya.
mereka: sampai bila kau nak menghabiskan duit parents kau? usaha sendiri lagi nikmat beb!

kita: aku tak ada masa la nak buat benda2 macam ni.
mereka: kau jangan risau. kau join je. biar kami yang jual air liur kami. kau cari orang je.

kita: aku tak sanggup nak hilang kawan.
mereka: kau jangan risau. kawan2 yang macam tu tak berguna pun. mentaliti mundur. bila kau join benda ni, kau akan dapat ramai lagi kawan.

dan banyak lagi yang mereka dalihkan.






eh aku malas nak cakap banyak lagi lah.
penat. bosan.


aku ada baca artikel menarik di satu web ni.
bacalah. seronok :)


kalau kau kawan aku, tolong jangan ajak aku buat benda2 ni ok.
sebab aku tak sanggup untuk lempang kawan aku sendiri.

dan aku pernah hilang kawan disebabkan benda ini.
disebabkan sifat kegilaan terhadap harta benda.

bodoh.

5 comments:

aurox_3d said...

huhuhu...mmg shit r orang macam ni...macam nak lenyek2 je ngan kereta.

Nunazama said...

sokong sgt2
org mcmni sgt2 merimaskn
bile kite ckp dr awal x nk
diorg kate x pe dgr dulu
bile dh bebel panjng2
jawapn kite still x nk
diorg wat muke selenge.....
pastu maki2 plak annn...
x pun desak2 gak
so annoyinggggg

adiwafi said...

memang menyakitkan hati kan! huh.

Suraya. said...

wahahaha.. ak setuju sgt la dgn solusi pelempang ko ni.
sibuk nak suruh org jadi kaya

ak pun rse nak lempang cuma tak kuat sgt

maaf la ye menyibuk kat sini. ak ingt ni blog loque monologue tu. cett...
but nice entries tho.

Suraya. said...
This comment has been removed by the author.

dari mana mereka datang?