-

Friday, June 19

ini ombak hidup aku.



satu subjek gagal baru-baru ini.
taxation.
oleh itu, aku perlu ambil supplement paper,
yang mana rm100 diperlukan.
bajet bulan ini aku dah habiskan awal bulan hari itu.

debit : cash from mara rm XXX.
debit : cash (take out a loan from joe) rm XXX.

from those debited accounts;

credit to : pangkor expenses rm XXX.
credit to : hangout expenses rm XXX.
credit to : perfume rm XXX.
credit to : foods (including tax) rm XXX.
credit to : topups rm XXX.
credit to : sweater rm XXX.
credit to : tshirts rm XXX.
credit to : other expenses rm XXX.

balance to date : rm10.

aku ingat aku hanya akan goyang kaki di rumah, bercuti.
makan minum family tanggung.
tak perlu guna duit sendiri.
tapi sekarang, aku terpaksa stay di shah alam.
tak boleh balik ke kuantan.
study jadi alasan.
bullshit, aku tak study pun.
tak ada mood.
dah la tak cukup duit.
terpaksa ikat perut.
diet pula yang jadi alasan.
oh, aku gemuk.
memang aku ingin buang lapisan lemak tebal di perut aku.
tapi nanti-nantilah kut. (entah bila lah tu)

berbalik ke supplement paper,
jika aku berjaya score sehebat mana pun, aku hanya akan dapat c.
dan jika aku dapat c, cgpa aku akan jadi 2.90.
dan jika cgpa 2.90, aku perlu menyambung ijazah di kampus cawangan.
mungkin di jengka, paling dekat dengan kuantan.
dan jika aku ke sana, aku terpaksa tinggalkan jawatan aku di sini.
dan mereka perlu mencari ganti dalam masa terdekat.
dan aku, memang sangat menyukarkan keadaan mereka pada masa itu.
aku tak mahu itu.

dari awal aku katakan, aku tak minat perakaunan.
bagi kalian yang tak mengenali aku rapat,
aku merupakan pelajar diploma perakaunan (trek pantas),
di uitm shah alam.
guna result trial dapat masuk sini. hebat kan?
kepala hotak kau la hebat.
macam loser adalah.
haihh.
result spm aku terbiar tak berguna.
biarpun tak sehebat amalina.
tapi jika aku guna, boleh la juga ambil course yang aku minat.
oh oh, aku minat untuk ambil course graphic design.
tapi, abah aku tak bagi.
susah juga kalau nak belajar tak dapat restu ibu bapa kan.
eh eh, fyi, ini semester terakhir diploma aku.
sepatutnya tahun lepas, tapi aku bahalul sangat.
terpaksa extend satu semester.
double loser lah kan

jauh dalam sudut hati, aku sayang untuk tinggalkan tempat ini.
banyak perkara perlu dirindukan nanti.
nostalgik beritma hampa.
tapi bila difikirkan kembali, jika aku mahu belajar betul-betul, aku perlu ke cawangan.
biar aku tinggal di ceruk-ceruk di mana tak ada tempat-tempat melepak minum seperti pak ali, wakdol, hakim, seksyen 2, miza dan sebagainya.
tak ada ramai kawan untuk di ajak keluar.
hujung minggu pun terpaksa stay di kolej,
alasannya, malas mahu keluar sebab pekan/bandar 100km jauhnya.
mungkin itu boleh jadi faktor aku akan belajar.
walaubagaimanapun, tak mungkin minat itu akan muncul lah kut.
aku dah cuba minat untuk belajar akaun, tapi, susah yang amat.
mahu sahaja aku tukar course, atau berhenti sahaja belajar.
kerja dengan abang zul di penang. mudah.
tak pun aku setup bisnes sendiri.
hanya perlu cari modal saja.
senang.
tak boleh, tak boleh.
kau nak cakap apa dengan bapak kau nanti?
haha. akalan aku terbantut.
otak aku tersipu malu untuk beroperasi.
sial.

nasib baik aku masih ada kawan-kawan yang aku sayang.
tolong support aku ya.
curahkan akalan kalian, berikan aku semangat.
masalah ini kecil, cuma aku yang mengerdil ketika ini.
exam aku minggu hadapan, hari selasa.
aku masih belum study.
hilang kewarasan akal seketika.
fokus aku lari entah ke mana.
semangat juang pudar dikecewakan.

haiya. lu suda gila ka?



p/s: ombak besar menyerbu ke arahku di pantai. adakah aku perlu redah, naik ke tebing, atau aku hanya merelakan ombak itu menempelak aku?

aku sedang berdiri kaku, tunggu ombak datang, hanya redha dengan kejadian-Nya.




21 comments:

Wangi said...

you, sabar sikit. sikit je lagi tu, u study just for next week and whatever happens, happens. okay ?

but dont sit for next week's exam empty headed kay.
u boleh, dont worry.
benci acc macam mana pun, tahan je lagi satu minggu, atleast, dah lepas diploma.
:) after that nak sambung ke tak, lain cite.
all the best !

Anonymous said...

pelik, nape ur dad halang ek from take ur fav course?.

ta leh la cm ni. ko da cube ckp ngan diorg? skrg still early, n ko da boleh pikir panjang, slow talk la ngan diorg. ta lambat lg. akng menyesal.

account. oohh kenape. apsal ta amek engineering

wish all d best wei. haha. mcm2.

p/s: aku juga rindu seksyen 2/pak ali. haha

fararusdi said...

weh kau mmg kena g cawangan ke??
alaaaaaaaaaaaaaaaa
stay la kat shah alaw wafiiiiii
:(

Zatiesiska Abdul Rahman said...

aku hnye mampu doakan yg terbaik utk kau...

adiwafi said...

ika : thanks ika. i'll try my best. err, i dont think i'm gonna try my best. tp better than hari tu lah kut. haha. insyaAllah i bertahan lagi satu paper ni. :)

am : aku ambil akaun sebab cepat. 4.5 tahun dah boleh habis. umur aku 22 dah habis degree. kalau budak lompat 21. aha. doakan la aku lepas ok. thanks.

farah : weh aku pun tak mahu pindah dowh :(

p/s: farah ni budak lompat. umur 18 dah siap konvo utk diploma. hebat siot! hee. contohilah beliau ok. :D

adiwafi said...

zati : harap2 kau pun dapat jumpa dengan si mawas cepat2. hehe.

xxx said...

sit down.

ya mind is twisted as badly sprained.

and of course, i proud to know youre not givving up the education along with your ignorance.

being a dopey is a pass to be brainy.

adiwafi said...

tgk lah nanti macam mana pun izzua. tak ada mood langsung dah ni. haihh.

Anonymous said...

haha. aku doakn ko safe n smooth la. bagus ar ko degree. aku lom degree pon lg. thn ni last diploma je. haha.

p/s: ko MU ke? lol

adiwafi said...

man u lah bai. haha. glory2!

Nunazama said...

sikit je lagi...pulun habes2 k~gud luck

Anonymous said...

ok but for remind, jgn gune da word "Man U" sounds manu. katenye ade maksud laen. haha. aku bace forum mymanutd.

ko ta join ke diorg matchview kt akim n so on

FatinSuhana said...

jengka?
akuh ade lah wafi.
haha.

ok2.
straight to my point.
sometimes, things that
parent don't approve have
it's own benefits.
n later on, u'll know.
coz it happens 2 me.

for me,
life is like a box of chocolate.
u'll never know how good it taste,
how does it like,
untill u open it.
n to get the best chocolate,
u need money.
n it's not easy 2 get money ait?
same goes to yr situation.
it's not easy 2 get dip/degree.
so u have 2 struggle.
2 get the best 'chocolate'.
;)

sabar lah kay?
i know u can.
buat sepenuh hati macam
spm dulu.
=)

aurox_3d said...

kalau lah belajar tuh sesedap cokelat ye cik phatyn...hik2...ituh r wafi, padahal result SPM ko punyer r gempaks...huhuhu...tape2, kite x tau hikmah disebalik kejadian tuh..

just want to share something,

macam mana nak berjaya?
buat keputusan yang betul

macam mana buat keputusan yang betul?
dengan pengalaman

macam mana dapatkan pengalaman?
dari buat keputusan yang salah

adiwafi said...

am : tgk lah nanti. aha.

fatin : ye aku tau kau ada. aha. aku agree dgn apa kau cakap pasal parents approval tuh. hmm. aku nak org lain belanja aku chocs yang mahal itu. boleh? :P

azri : wahh! ayat xleh blah. haha. thanks azri! btw spm aku biasa je kut. xleh masuk iklan stabilo. haha. :D

xxx said...

yikes,

life isnt that cheap to deem like a box of chocolate!

the real life is like taking away a virginity. its personal in feeling even the fap is recognized. its hardened and whooping possible to pwn in early age. (old folks do back in 60s-70s practically) some do in this age even but not placidly.

and too, you can buy out a great chocolate for $3000 per pound.

life isnt that amount in your right pocket though. life is far cry from other's.

adiwafi said...

err. itu pandangan dia kut izzua. ok2. terima je lah. semua ada hak utk cakap apa yg mereka mahu.

sHa said...

sedih sial.aku pon sedih nk tinggalkan shah alam.

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
sabar k. aku phm perasaan ko. kita sama tp xserupa.huhu.

mari kite berjuang sama2 utk sub paper and buat rayuan utk stay shah alam. :)

adiwafi said...

kau kata nak kembangkan pengaruh repex. kena lah pindah weh. aha. kita kan red hot repeat papers! :D

Anonymous said...

aku sokong encik azri rahman. betol benor katanya. learn from ur mistakes. baru lah feeeeeel. jika asik2 btol. bukan manusia lah ituh. yg penting bangkit kembali dan jgn putus asa.

anggap belajar itu ibadat shyg. x kira lah suka atau tidak pasti ada gnjarannya.+ikot ckp bapak. bgos2.

*tepuk2 bahu wafi*

fararusdi said...

hehe aku penah baca ayat azri tuh kat blog jowgrimjoe.. ;p

dari mana mereka datang?