-

Friday, April 16

menghamba kepada si bongkak.

hari ini aku mahu kongsi pengalaman hidup aku.
kisah aku menghamba kepada si bongkak.

semalam,
aku pergi unit percetakan untuk mencetak banner.
berjumpalah aku kepada seorang ketua di situ,
H namanya.

pakcik H ni memang malas nak layan aku.
bila aku datang, dia cakap dia sibuk.
aku dah bawa soft copy dalam pendrive aku.
tapi dia mau hard copy.
aku tak faham apa guna hard copy sedang aku dah bawa soft copy.
katanya itu adalah prosedur.

aku tanya,
"encik, dekat kawasan sini ada tak tempat untuk print? kalau nak keluar jauh. saya ada kelas selepas ni."

dia balas,
"tak ada. printer rosak."

hati aku pula balas,
"unit percetakan ternak satu printer rosak ke?"

tapi mulut aku balas,
"encik, kalau macam tu saya bagi dulu soft copy, nanti bila sempat, saya hantar hard copy."

aku tanya lagi,
"encik, hard copy tu untuk apa? apa yang saya boleh buat untuk memudah kerja encik?"

dia jawab,
"saya banyak kerja, kalau ada hard copy boleh saya letak atas meja. boleh saya ingat saya ada banner nak kena cetak."

hati aku membentak,
"eh setahu aku kalau nak print, tekan button print sahaja kan?"

tapi mulut aku cakap,
"hmm. macam ni encik, saya akan follow-up besok pagi. dan petang esok pun saya akan call lagi. encik jangan risau"

dia mudah menjawab,
"ok"


keesokannya,
aku pergi ke situ semula.

konsep aku menghamba kelmarin telah membuah hasil.
dia layan aku seperti anaknya hari ini.
dia ajar aku macam mana mahu print banner.
dia tunjukkan aku cara mahu gam hujung banner.
dia beri aku peluang untuk menebuk lubang banner sendiri.

hey, aku tak minta pun semua ni.
aku cuma mahu hidup dengan zero-conflict.
kalau ikut hati, dah lama emosi aku mati.

kalian,
kita boleh kawal emosi kita.
kita boleh lawan amarah kita.
kita perlu harungi ombak manusia seperti ini.
jangan menghentam, cubalah berenang.

4 comments:

chenta said...

waahhh~~ best...
jgn menghentam tp cuba lol bereng:)
best2....
c'bongkok yg bongkak kan...

adiwafi said...

haha. you should feel this chantek.

syazwani yatim said...

amarah..
mcmne nk kawal amarah yg tdk berbatas..??

adiwafi said...

dengan kewarasan makcik.

dari mana mereka datang?